Nu si dumneavoastra, domnule Marcel Iures!

12 11 2009

Datorita lui am ales sa ma fac actrita. Este „creatorul de teatru” pe care il admir si pe care il respect mult si demult. Am vazut piesele in care a jucat si in care joaca. Intru de fiecare data la Teatrul Act cu inima batandu-mi tare de emotie. Am vazut filmele romanesti si americane in care a jucat. I-am ascultat vocea pe albumul celor de la Holograf, i-am ascultat inflexiunile vocii intr-o reclama ce ruleaza la televizor, i-am recunoscut maretia talentului la spectacolul de la Opera de anul acesta, „Razvan Mazilu si invitatii sai”, cand, desi nu era prezent acolo decat prin intermediul unui ecran, primea aplauze la scena deschisa. Am fost convinsa ca filmele din diversele festivaluri la care el a fost in juriu, au avut parte de cea mai competenta jurizare.

Este actorul cu care Romania a iesit in lume cu capul sus. E special. E altfel. E Marcel Iures.

DAR… DAR… Din nou am fost dezamagita.

EL, ACTORUL, ARTISTUL, acum cateva zile a aparut la televizor, stand intr-o gradena, asemeni figurantilor, intr-o emisiune electorala, alaturi de o cantareata vulgara de muzica populara si de un politician. Venise sa sustina candidatura unui posibil viitor presedinte.

De ce? De ce trebuie ca si EL sa se asocieze cu politicienii? De ce trebuie sa stiu eu cu cine voteaza Marcel Iures? El este actorul meu preferat, el este un profesionist in arta sa, e apreciat de o lume intreaga, ce-i trebuie o astfel de expunere?

Artistii n-ar trebui sa faca politica in vazul lumii. Artistii ar trebui sa faca doar arta si sa-si sustina preferatii din politica doar in cabina de vot, cu perdeaua trasa.

M-a durut sufletul sa-l vad pe Marcel Iures fiind figurant intr-un spectacol ieftin, fara aplauze, fara cortina, fara sens.

 

Anunțuri

Acțiuni

Information

24 responses

12 11 2009
irina

Draga Nouria…..are Holograf o piesa: Banii vorbesc….
Vrei mai multe justificari…..ma doare sufletul sa-ti spun ca nu sunt altele, doar banii!
Eu ma gandesc ca saptamana viitoare o sa fiu trimisa(mai bine zis expediata) in concediu fara salar 4 zile….la fel ca alti multi, foarte multi…
Nu ma mai mira nimic de la nimeni, jungla urbana si lupta pentru supravietuire e crunta( ai aflat si tu pe propria-ti piele!) si implica toate categoriile sociale.
Eu am ramas socata cand am vazut mari (si regretati) actori jucand in telenovele de nimic, in care talentul lor monumental era tarat in noroi….si atunci mi-am dat seama ca banul nu tine seama de facultatea care ai terminat-o si de talentul pe care il ai sau nu……
Mai mult de-atat……. nu am ce sa mai spun!

12 11 2009
nouria

Nu cred ca era vorba de bani. De obicei, artistii presteaza in campaniile electorale si in urma acestor prestatii primesc bani. Dar asta nu inseamna ca sunt alaturi de candidatul respectiv. Ei isi fac meseria si isi primesc banii pentru asta si de la X, si de la Y, si de la Z, fara sa sustina pe vreunul. In cazul domnului Iures a fost diferit. El nu-si facea meseria acolo, ci venise pur si simplu sa ne spuna cu cine va vota.
Dar, vorba ta, nu ma mai mira nimic de la nimeni! Doar ma intristeaza, cateodata.
Cat despre zilele de concediu fortat… ce sa zic… daca tot le vei primi, bucura-te de ele. Fa ceva ce-ti place, macar sa nu treaca pe langa tine si neplatite si nefericite!

12 11 2009
irina

Probabil ai dreptate, nu e musai de bani.Dar cum ai scris, sunt preferinte care se „spun” cu perdeaua trasa, pe un buletin de vot…..
E vorba aia: romanul se pricepe la medicina, politica si fotbal….pe mine ma distreaza si ma mahneste in acelasi timp cand vad cum personaje cu o cariera solida si respectata intr-un anumit domeniu devin dintr-o data marionete cu ambitii pe scena politica……..E surprinzator sa vezi oameni care o viata au facut orice altceva( repet: medicina, sport, arta) cum dintr-o data incep sa emita ipoteze si solutii politice, cu toate ca probabil multi nici nu stiu ce scrie in DEX in dreptul cuvantului „politica” ( nu ca eu as stii…dar recunosc sincer ca ma dezgusta subiectul si NU vreau sa stiu!)
Am patit si eu chestia asta : sa stimez pe cineva in mod deosebit si sa aflu ca de fapt, sunt multe lucruri pe care nu le stiu despre acea persoana si care sunt contrar parerilor ( si principiilor ) mele.
Si sincer inca stau si ma gandesc: cum pot sa respect in continuare ceea ce stiu si cum pot sa trec peste dezamagiri?

13 11 2009
snake

trist ce spui si mare pacat. da, Marcel Iures este un nume. nu-i ajungea celebritatea artistului? avea nevoie si de o „celebritate” politica romaneasca? asa… ca sa nu mai creada romanul in nici o valoare, sa nu mai creada in nici un model?

13 11 2009
Blanca

Probabil a vrut sa arate clar optiunea lui, sa-si asume o alegere. Poate chiar crede ca se poate schimba ceva in bine, poate vrea sa ne arate ca nu trebuie sa mai asistam doar cum altii hoatarasc pentru viata noastra!
Nu stiu pe cine sustine.Am vazut-o si pe doamna Florina Cercel in aceeasi ipostaza, chiar a spus ca prin sprijinirea respectivului candidat, ea spera sa se faca ceva si pentru teatru, pentru cultura in general.
Din bruma de istorie ce o stiu, am inteles ca toti marii artisti au fost ocrotiti de oameni puternici, conducatori, ce uneori erau tirani cu poporul, dar erau sensibili la frumos.
Eu as fi dezamagita , daca chiar Domnul Iures ar candida la alegerile parlamentare. Asa, e un om cu simpatii si mai ales pentru mine e un artist deosebit, magnetic, charismatic, recunoscut de o lume intreaga!

13 11 2009
iulia m

Da e o mare dezamagire si nu numai el a cazut in aceasta capcana ,sunt de acord cu tine actorii trebuie sa se ocupe doar de arta si parerile personale in politica sa le pastreze doar pentru el.
La fel de tare m-a enervat si ma enerveaza si Florin Calinescu care s-a lansat intr-o campanie politica acerba in favoarea aceluias politician ,facundu-i pe romani mari fraieri cu o gandire ,,execrabila” ca nu vor sa mearga la referendum sa micsoreze numarul parlamentarilor.
Imi pare rau ca nu-i pot vorbi in fata sa-i spun dumnealui cat de expirat este.
Daca s-ar fi vrut doar micsorarea numarului de parlamentari s-ar fi facut foarte simplu fara sa se desfiinteze cele doua camere , dar va amintesc ca la inceputul anului desi se stia ca-i an de criza d-l presedinte a majorat cu 50% salariile acestora si acum ne cere noua sa stam acasa in concediu fara plata. Si de asemenea as fi mai vrut sa-i spun d-lui Calinescu ca in tarile unde este parlament unicameral parlamentul alege presedintele si nu invers.
Ceea ce vrea dumnealui e o dictatura cu masca democratica. Si din nefericire multi romani au picat in plasa sa-i gonim din fotolii ,se poate face si fara referendum si fara unucameral.

13 11 2009
nouria

Snake, bun venit si pe blogul meu! 🙂
Iulia m, iti inteleg revolta, dar crede-ma ca n-am vrut nici pe departe sa hulesc vreun candidat sau altul, ci doar sa-mi exprim dezamagirea ca actorul Marcel Iures s-a „patat” aparand intr-un asemenea context murdar.
Pe mine nu ma intereseaza, Blanca, cu cine voteaza Marcel Iures. Pe mine nu ma intereseaza pe cine simpatizeaza el si pe cine sustine. Sunt convinsa ca o face cu bune intentii, dar daca el isi alatura numele unor politicieni injurati, balacariti, indoielnici, parte din pacatele lor se rasfrang si asupra numelui sau. Si de ce sa se intample asa? De ce sa-l injure pe Marcel Iures cei care il urasc sau nu-l simpatizeaza pe Xulescu? De ce sa se bage in cocina?

13 11 2009
Blanca

Numai el poate raspunde la intrebarile acestea…
Tocmai pentru ca nici pe mine nu ma intreseaza cu cine voteaza Marcel Iures, urmaresc doar pe actorul Marcel Iures…Ce bine ar fi fost daca si alti oameni pe care i-am admirat si i-am urcat pe un pidestal, m-ar fi deazamagit numai atat cat a facut-o acest actor…

13 11 2009
Ruxandra - Ploiesti

NO COMMENT !
Nu crezi ca subiectele politice nu-si au locul in blogurile tale ?
Fiecare are o simpatie si o obtiune…nu te-ai saturat de ceea ce vezi in jurul tau? Mie mi-e lehamite de tot !
PS. De aseara …Nora e la Ploiesti pentru o saptamana ! Sunt tare fericita !

13 11 2009
nouria

Ruxandra, NU este un subiect politic! Nu ma intereseaza politica niciun strop! E doar sentimentul meu de tristete. Incet, incet, idolii devin oameni obisnuiti. Si doare.
Cred ca esti cea mai fericita bunica! Sa fiti fericite impreuna!

14 11 2009
irina

Nu stiu cum sunteti voi, dar eu stiu ca daca vad un om care-mi place si pe care-l respect facand(sau tinand partea cuiva care nu-mi place)-a se citi politica, incep sa-mi pierd respectul si admiratia.
Azi dimineatza cand am inceput sa butonez tv-ul sa gasesc ceva pe care sa pot sa-mi savurez cafeaua( mai bine-mi puneam un film!) am ramas orilipata sa vad cum pe un post tv era transmis un miting electoral portocaliu din centrul Clujului unde, pe o scena o gramada de artisti(oameni talentati de altfel si buni in ceea ce fac) isi sustineau recitalurile indemnati cand de unii cand de altii -unul mai portocaliu decat altul!
Tind sa cred ca oamenii isi faceau meseria si nu sunt de partea nimanui, insa faptul ca i-am vazut acolo, in toata sarada aia politica ingrozitoare imi da un sentiment de …dezamagire cred….eu nu am talent artistic deloc, asa ca ii respect mult pe cei care il au….de ce trebuie sa se injoseasca asa?

14 11 2009
nouria

Irina, iti inteleg dezamagirea, dar pot sa-ti spun ca artistii pe care i-ai vazut au fost angajati sa-si faca meseria doar pentru ca sunt populari si pot aduna mai multi oameni in strada. Maine, e foarte posibil sa-i vezi tot pe ei intr-o piata rosie, iar poimaine, in una galbena. Nu e relevant. Prea putini se implica in asemenea manifestari din convingere.
Asa cum canta la festivaluri ale berii, ale micilor, ale castanelor, in mijlocul strazilor, fara sa ceara bilete spectatorilor, exact la fel o fac si in campaniile electorale. Si vrei sa-ti spun un secret? De multe ori un artist canta pentru un candidat, dar il voteaza pe celalalt! 🙂

14 11 2009
Lia

Sper ca a fost doar ..o iesire….mai putin dorita , si nerepetabila.
Ar fi regretabil ca marii actori, sa se apuce de politica 😦
Te rog respectuos sa-mi permiti o intrebare.
As vrea sa arat o piesa scrisa de mine, unui regizor. Crezi ca este cineva dispus sa citeasca ?
Multumesc frumos!

14 11 2009
vicolmariana

Eu nu cred, sau nu vreau să cred că actorul Marcel Iureş – artist remarcabil, demn de tot respectul – a acceptat din convingere, rolul de marionetă în sprijinirea candidatului respectiv. Sper că ceva sau cineva l-a obligat în vreun fel, să se complacă în acest rol, pe care nu l-a jucat deloc convingător. Părea stînjenit, nenatural, nu avea nici un fel de entuziasm, parcă avea sula în coaste. Nu vi s-a părut?
Nu pare genul de artist care cîntă serenade în urechea puterii. Marcel Iureş era zilnic în Piaţa Universităţii, solidarizînd cu manifestanţii care se opuneau regimului neocomunist de după ’89.
Poate că o să aflăm cu timpul ce l-a determinat la gestul de acum, care nu îi face cinste. Să nu îl detronăm încă de pe piedestalul din sufletul nostru.

15 11 2009
sandu

Imi pare rau ca esti dezamagita…dar e doar vina ta ! Iures a fost intotdeauna asa…fara caracter! Tu l ai suit pe un postament …acum da l jos!. Atit!

15 11 2009
nouria

Lia, bine ai venit in casa sufletului meu! Nu stiu sa-ti raspund la intrebare. Regizorul cel mai apropiat mie nu e regizor de teatru, ci de film… Daca, totusi, vrei sa trimiti textul o poti face pe adresa mea de e-mail pe care o gasesti la „Contact”. Sa ne auzim cu bine!
Sandu, nu vreau sa aud asta! Nu vreau sa stiu daca Marcel Iures are sau nu caracter! Atat timp cat nu traiesc cu el in casa sau nu lucrez cu el, nu vreau sa stiu cum e. Ma intereseaza doar talentul lui enorm. Oricum, intotdeauna am crezut cu tarie ca artistii trebuie admirati de departe. Cu cat te apropii mai mult, cu atat dezamagirile s-ar putea sa fie mai mari.
Mariana, iti multumesc ca ai trecut pe la mine! Usa iti va fi mereu deschisa! Si eu sper sa fie doar o intamplare, aceasta cu emisiunea aia sinistra, dar oricum ar fi, Marcel Iures ramane cel care, fara sa stie, mi-a marcat destinul. Aveam 12 ani cand l-am vazut jucand intr-un film difuzat la unica televiziune de pe vremea aceea si m-a fascinat. Atunci mi-am zis ca vreau sa ajung si eu actrita. Habar n-aveam pe vremea aceea ce traiectorie spectaculoasa va avea acest actor unic ce va ramane mereu pe piedestal in sufletul meu. Asa sunt eu, incapatanata, si de-aia o patesc des (e doar vina mea, vorba lui sandu)!

15 11 2009
Blanca

Pana la urma ,care e candidatul pe care il sprijina domnul Marcel Iures?
Ca mi-ati starnit curiozitatea 🙂

15 11 2009
nouria

N-am sa-ti spun, Blanca! 🙂 Vreau sa uit si nu vreau sa fac reclama candidatului aceluia si nici altuia. 🙂

15 11 2009
Blanca

🙂 🙂 🙂
Da , da ,draga Nouria! Si stii ce ? parca daca nu stiu , mi se pare ca lucrurile sunt ca inainte 🙂

15 11 2009
ionut

Imi pare rau Nouria, dar gresesti. Artistul nu se poate retrage intr-un turn de fildes pentru ca ar face arta pentru arta. Daca ar fi asa cum spui si majoritatea comentatorilor de-aici atunci cum ar mai fi ajuns Vaclav Havel presedinte? Uita-te peste balta: toti actorii sprijina unul sau altul dintre candidati. Mi se pare normal ca fiecare om responsabil sa-si exercite dreptul la o opinie politica. Indiferent de opinia lui capacitatea lui artistica nu se diminueaza sau mareste. E doar o alta fateta a personalitatii lui, fara ea nu ar fi el. Sa-ti mai amintesc ca Eliade a avut simpatii legionare? Si ce daca? Tot genial ramane ;)))

15 11 2009
nouria

Pai cine-a zis, ionut, sa se retraga intr-un turn de fildes? Nu mi-as dori asa ceva in veci! Spuneam doar ca ar putea sa faca politica la dumnealui acasa, cu prietenii, cu rudele si-n cabina de vot. Iti dai seama ca toti cei care il injura pe domnul X (candidatul pe care el il sustine) il vor injura si pe el, pentru simplul fapt ca a venit la televizor si si-a asociat imaginea cu politicianul respectiv? N-avea nevoie de asa ceva!Astia cu politica lor vin si pleaca, el ramane Marcel Iures, cu ei sau fara ei. Si asta e valabil si pentru cei de peste hotare. Eu asa cred.
Si, sincer, nu crezi ca Eliade sau Cioran sau Ionesco si-au adunat prea multe ocari si antipatii din cauza opiniilor politice, in loc sa fie doar elogiati pentru marele lor talent?
Eu cred ca genul asta de expunere nu-i ajuta cu nimic pe artisti! Poate, doar, daca vor ei insisi sa candideze, cum a fost cazul lui Havel despre care vorbesti tu.

16 11 2009
hassan

Buna,Nouria.
Am mai tras un ochi in casa sufletului tau,(imi pare rau ptr episodul cu prietena, si ma bucur ptr junior), imi iau curajul sa nu fiu de acord cu tine nici acum .
Chiar daca suntem „dezamagiti” de politicieni, chiar daca vedem mizerii de oameni care se ocupa de politica, nu cred ca este un pacat ca un artist sa faca politica, din contra, cu cati mai multi artisti de valoare, oameni de valoare, s-ar ocupa de politica cu atat mai putin loc ar ramane pentru oameni fara valoare..
Nu putem sa ne prefacem ca traim intr-o bula cu culoare aurie unde totul e frumos si politicul nu ne atinge. Orice am face este dictat de politic,adica de politicieni,oameni mizeri- in cazul de fata. A face politica nu este un lucru mizerabil, este chiar ceva nobil, din pacate chiar cei care ar trebuii sa faca politica (oamenii de valoare) nu prea inteleg acest lucru, si chiar o critica pe cei care au curajul sa o faca.
Stiu ca ma exprim gresit, dar sper sa intelegi ideea

17 11 2009
sandu

ar trebui sa te intereseze si caracterul…talentul nu ajunge!

17 11 2009
Mica

Din pacate prea putini oameni de valoare se implica in politica. De aceea arata clasa politica asa mizerabil, fiindca toti oamenii de valoare nu se implica. Poate dl Iures chiar crede ca implicarea sa poate fi de folos, ca poate schimba ceva.
Noi vrem schimbare, dar cine sa faca schimbarea??

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: